Agorafobi Nedir?

Yazar: | Etiketler: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Yorumlar: 0 | Ocak 25th, 2023

Agorafobi, belirli durumlardan aşırı korkmaya neden olan bir kaygı bozukluğudur. Kişi bunalmak, kaçamamak ya da yardım alamamak endişesi ile yoğun bir korku duyar.

Bazı insanlar evden çıkmaya bile direnç gösterebilir. Agorafobisi olan kişiler korku ve kaygı nedeniyle genellikle toplu taşıma araçları, kalabalıklar, açık ya da kapalı alanlar gibi yeni yerlerden ve tanıdık olmayan durumlardan kaçınırlar. İlaç tedavisi, bilişsel davranışçı psikoterapi ve yaşam tarzı değişiklikleri ile hastalar, rahatsızlığın üstesinden gelebilir ve keyif aldıkları aktivitelere katılabilirler. Kadınlarda daha yaygın olan rahatsızlık için ortalama başlangıç ​​yaşı 20’dir. Agorafobi genellikle genç erişkinlikte yani 35 yaş öncesi başlar. Bununla birlikte, belirtiler her yaşta ortaya çıkabilir.

Agorafobi Tedavisi Nasıl Yapılır?

Agorafobi için bir dizi farklı tedavi seçeneği bulunur. Ancak sıklıkla bu tedavi yöntemleri kombine olarak kullanılır. Agorafobi tedavisi için kullanılan yöntemler psikoterapi, maruziyet terapisi, ilaç tedavisi ve yaşam tarzı değişiklikleri şekilde sıralanabilir.

-PSİKOTERAPİ

Psikoterapi, bir psikiyatri uzmanı veya psikologla düzenli randevularda konuşma seansları yapılmasıdır. Bu görüşmeler hastaya korkuları ve korkularını tetikleyebilecek sorunlar hakkında konuşma fırsatı verir. Genellikle maksimum fayda elde edebilmek adına psikoterapi ve ilaçlar kombine edilir. Genellikle kısa süreli olarak uygulanır ve hasta korku ve endişeleriyle başa çıkmayı öğrendiğimde durdurulabilir. Rn sık olarak bilişsel davranışçı psikoterapi adı verilen yöntem tercih edilir. Bu yöntem hastanın agorafobi ile ilişkili çarpık duygu ve görüşlerini anlaması ve sağlıklı düşüncelerle değiştirmesine yardımcı olabilir.

-MARUZİYET TERAPİSİ

Maruziyet ya da maruz kalma terapisi, korkuların üstesinden gelmede fayda sağlayabilir. Uygulama kişinin korktuğu şeylerle yavaşça yüzleşmesini sağlayarak yapılır. Bu, korkuların zaman içinde azalmasına yardım edebilir.

-İLAÇLAR

Tedavide sıklıkla antidepresanlar ve anksiyolitikler olarak adlandırılan anksiyete ilaçları kullanılır.

YAŞAM TARZI DEĞİŞİKLİKLERİ

Yaşam tarzı değişiklikleri, agorafobi için tam bir tedavi sağlamasa da günlük endişe ve kaygıyı azaltmaya yardımcı olur. Bu tür değişikliklerden bazıları şunlar olabilir:

Her gün ya da haftada en az 3-4 kez düzenli olarak egzersiz yapmak

Kepekli tahıllar, mevsim sebzeleri ve yağsız protein açısından zengin sağlıklı bir diyet

Meditasyon, yoga veya derin nefes egzersizleri gibi rahatlatıcı ve kaygı azaltıcı aktiviteler

Agorafobi ve panik atak belirtileri tedavisinin yapıldığı dönemde besin takviyeleri veya şifalı bitkiler gibi alternatif tıp uygulamalarından kaçınmak daha doğru bir yaklaşımdır. Çünkü bunların kaygıyı tedavi ettiği kanıtlanmamıştır ve reçeteli ilaçların etkinliğini etkileyebilirler.

Hastalıkların erken tanı ve tedavisi için düzenli olarak sağlık kontrollerine gitmeyi ihmal etmemek gerekir.