Vertigo (Baş Dönmesi)

Nöron Psikiyatri-VertigoVertigo (Baş Dönmesi) Belirtileri

Vertigo çok şiddetli olduğunda hastalarda gözlerde sıçrayıcı hareket, bulantı ve kusma, ayakta duramama şeklinde belirtiler de olabiliyor.

Vertigo (Baş Dönmesi) Nedenleri

Vertigo; iç kulak, denge siniriyle ilgili hastalıklar, beyin sapı ve beyinciği tutan hastalıklarda görülebiliyor.

Meniere hastalığı: İç kulakla ilgili bir rahatsızlık. Hasta dakikalar veya saatler süren ataklar halinde tekrarlayan Vertigodan yakınıyor. Bu sırada ayakta duramıyor, en ufak baş hareketiyle şiddetli Vertigo gelişiyor. Genelde bulantı, kusma ve kulak çınlaması eşlik ediyor. Atakların tekrarlaması hasta olan iç kulak tarafında işitme kaybına neden oluyor.

İyi Huylu Tekrarlayıcı Pozisyona Bağlı Vertigo:

İç kulakla ilgili bir rahatsızlıktır. Başın belli bir pozisyonunda ortaya çıkan, Vertigo ve gözde sıçrayıcı hareketlerle karakterize iyi huylu bir hastalık olarak nitelendiriliyor. Saniyeler içinde gelip geçiyor, başın aynı pozisyona getirilmesiyle tekrar başlıyor.

Diğer Nedenler:

Beyin sapı-beyincik birleşme bölgesinden denge siniri geçiyor. Bu bölge tümörlerinde Vertigo, kulak çınlaması, giderek artan işitme kaybı olabiliyor. Beyin sapı ve beyincik damar tıkanma ve kanama durumlarında da baş dönmesi gelişebiliyor. Ancak bu durumlarda birçok bölge fonksiyonunu kaybettiği için kafa sinirlerinin çoğunda tutulum, bir taraf kol-bacakta felç gibi nörolojik bozukluklar görülebiliyor.

Multiple skleroz, Vertigo Şikayeti Yapabilir.

Multiple skleroz hastalığında beyin sapı ve beyincik, göz tutulumları olabiliyor ve Vertigo, dengesizlik gibi şikâyetler yapabiliyor. Oturma kalkma sırasında gelişen tansiyon düşüklüğü, çeşitli kalp hastalıkları, ağır kansızlıklar ve metabolik bozukluklar Vertigo yapabiliyor uzmanlara göre.

Boyun kemiklerinde bozulmalar ve kireçlenmeler bu kemiklerin içinden geçen ve beyin sapı ile beyinciği besleyen damarları sıkıştırarak Vertigo yapabiliyor. Uzmanlara göre, bazı psikiyatrik rahatsızlıklarda da tekrarlayan Vertigo şikâyeti olabiliyor.

Yaşlı ve birçok hastalığı olan (özellikle diyabet gibi) kişilerde sürekli yalancı Vertigo ve dengesizlik şikâyetleri ortaya çıkabiliyor.

Vertigo (Baş Dönmesi) Tanısı Nasıl Konuyor?

Vertigo tanısı konulması için bir dizi tetkik gerekiyor. Hastanın Vertigosunun gerçek olup olmadığının anlaşılabilmesi için ayrıntılı sorularla öykü alınıyor. Ardından dikkatli bir nörolojik muayene yapılması gerekiyor. Beyin görüntülemesi istenecekse beyin magnetik rezonanslı (MR) görüntüleme tercih ediliyor. Çünkü MR beyin sapı ve beyin sapı-beyincik birleşim yerini, iç kulak yapılarıyla ilgili iltihabi durumları daha ayrıntılı gösteren bir tetkiktir.

Gereken durumlarda kulak-burun-boğaz (KBB) muayenesi ve odiyometrik (işitme ile ilgili) testler yapılıyor. Rutin kan tetkiklerine bakılıyor. Başka birçok hastalıkla ilişkili olduğu yönünde şüphelenilen hastalarda ileri incelemelere başvuruluyor.

Vertigo (Baş Dönmesi) Nasıl Tedavi Ediliyor?

Vertigo beyin damar hastalığı, MS, beyin tümörü, boyun kemiklerinde kireçlenme gibi hastalıklarla ilişkili ise bu hastalıklara yönelik özel tedaviler uygulanıyor. Sık tekrarlayan Vertigo atakları olan hastalar için çeşitli tedavilerle atak önleyici tedaviler oluşturulmaya çalışılıyor.